heerlijk slapen is heel persoonlijk

heerlijk slapen is heel persoonlijk

Algemene tests zeggen erg weinig over een bed of een matras want elke persoon is volledig anders. U weegt niet allemaal hetzelfde, uw lichaamsbouw varieert en vergeet niet dat u misschien meer of minder beweegt in uw slaap, meer of minder vocht verliest, uw kamer meer of minder verwarmd wordt … belangrijk is dus een betrouwbaar adviseur om raad te vragen.

Enkele tips :

zacht of vast ? Pas uw matras aan aan uw gewicht : lichte personen gaan best voor een zachte matras, zwaardere mensen nemen best een stevige matras, zodat het lichaam voldoende ondersteund blijft.  De afwerking van de toplaag kan dan nog bepalen of je een zachter of vaster gevoel krijgt.  Een topper kan ook een ander effect geven mocht u nadien toch een aanpassing willen. Let wel dat uw wervelkolom goed en juist gesteund wordt.

Vocht en warmte moeten goed weg kunnen. U verliest warmte en vocht om uw lichaam optimaal te laten rusten en herstellen, dit moet wel weg geventileerd worden. Neem daarom een matras aangepast aan uw lichaam. Voor felle zweters zijn goed ventilerende pocketveren matrassen een prima keuze. Wil u warm slapen, kies dan voor een latexafwerking, verkoeling krijgt u dan weer zeker bij een koudschuimmatras of verenmatras. Wat u ook kiest, let op de buitenste afwerking, die laag bepaalt uw eerste gevoel.

Bodem en matras. Zorg dat uw matras en het slaapsysteem eronder op elkaar afgestemd zijn.

Uw hoofdkussen juist kiezen. Rugslapers nemen best een dun kussen met een extra ondersteuning voor de nek, zijslapers moeten hun hoofd ondersteunen en hebben nood aan een stevig of voorgevormd kussen dat de ruimte tussen uw hoofd en schouders opvult. U slaapt op de buik, zorg dan dat u een dun kussen hebt, net voldoende om uw hoofd rustig en in het verlengde van uw wervelkolom te leggen.

Hygiëne. Vervang zeker om de 10 jaar uw matras en om de 2 jaar uw hoofdkussen.

Slaaptemperatuur. Ideale kamertemperatuur om te slapen is 16° à 18°C.

Kleurenrust. Weer grote vlakken met heftige kleuren in uw slaapkamer, rustige tinten verhogen de kwaliteit van uw nachtrust. Rood, oranje en geel zijn te actieve kleuren. Vermijd te veel blauw licht (gsm, wekker), uw lichaam herkent dat als een natuurlijke wekker en blijft allert.

Bedtextiel. Gebruik natuurlijke materialen in uw bedtextiel en kies het juiste dekbed. (lees onze inspiratie – tip over dekbedden)

Slaapwel.